header

oke krakow

logomen

bip logo 2

W dniach 15-16 listopada 2015 roku odbyła się dwudniowa wycieczka do Warszawy. Spod szkoły wyruszyliśmy o godzinie 4:30. Uczestnikami byli uczniowie Publicznego Gimnazjum w Chotowej oraz klasa I ,,c” II Liceum Ogólnokształcącego w Dębicy. Wyprawę zorganizowała Pani Beata Lipińska.

Przed godziną 11:00 dotarliśmy na Stare Miasto w Warszawie i ustawiliśmy się w kolejkę do darmowego zwiedzania Zamku Królewskiego.

Wewnątrz szczególnie zachwyciły nas obrazy Canaletta, przepiękne sale balowe i lustrzane, marmurowe oraz sala tronowa.

Następnie przeszliśmy na Stary Rynek, gdzie uwieczniliśmy się pod pomnikiem warszawskiej Syrenki,

Barbakanem,

Pomnikiem Małego Powstańca

oraz kolumną Króla Zygmunta III Wazy.

Później udaliśmy się z wizytą do Muzeum Narodowego. Dziś jego zbiory liczą ok. 830 tys. dzieł sztuki polskiej i światowej, od antyku do współczesności, i obejmują malarstwo, rzeźbę, rysunki oraz ryciny, fotografie, numizmaty, a także przedmioty sztuki użytkowej i wzornictwo. Najbardziej podobały się nam obrazy Józefa Chełmońskiego.

Około godziny 15:00 pojechaliśmy do Muzeum Powstania Warszawskiego, które przybliżyło nam historię tamtych wydarzeń. To miejsce szczególnie zapadło nam w pamięć. W budynku znajdowały się duże sale z bronią, ruchome zdjęcia, imitacje kanałów. W sali kinowej oglądaliśmy film zrealizowany podczas powstania pt. "Miasto ruin" z przerażającym widokiem obrazu Warszawy po powstaniu. Aż dziw uwierzyć ,że nasza stolica odbudowała się z takich zgliszczy.

Wieczorem udaliśmy się do schroniska młodzieżowego " Syrenka". O godzinie 19:00 zjedliśmy smaczną obiadokolację. Drugiego dnia wstaliśmy o 7:00 rano, aby zdążyć zjeść samodzielnie przygotowane śniadanko , spakować się i wyruszyć w podróż do Wilanowa.

Pałac okazał się piękny, zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz krył wiele skarbów.

Siedziba Jana III Sobieskiego bardzo nam się podobała, zwłaszcza ogrody pomimo jesiennej pory.

Końcowym etapem wycieczki były Łazienki Królewskie, gdzie odbywały się obiady czwartkowe u króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Potrawy, które gościły na stole króla, charakteryzowały się wykwintnością i dużą różnorodnością. Serwowano m.in. ryby, mięsa i jarzyny, zaś wigilijnym daniem była zupa migdałowa. Najsłynniejszy kucharz króla - Paweł Tremo służył Stanisławowi Augustowi nie tylko w Warszawie, ale też podczas jego licznych podróży po kraju. Wśród potraw, które przyrządzał były dania mięsne i rybne oraz jarzyny. Na królewski stół trafiał m.in. barszcz z uszkami, a jako przystawka różnorodne wędliny, paszteciki i pikantne marynaty. Były też liczne pieczenie z ulubioną przez Stanisława Augusta pieczenią baranią na czele.

Oto my w Pałacu na Wodzie.

Widzieliśmy także Amfiteatr, Starą Pomarańczarnię, Biały Domek , Pałacyk Myśliwski, Podchorążówkę oraz pomnik Fryderyka Chopina.

Niemałą atrakcją było zobaczenie auta samego Józefa Piłsudskiego oraz Belwederu.

Na koniec jeszcze sesja zdjęciowa pod Pałacem na Wyspie i powrót do domu.

To była naprawdę udana wycieczka, z której każdy wyniósł coś ciekawego, interesującego i ważnego. Program był napięty , jak zawsze na wycieczkach u pani Lipińskiej, ale za to zwiedziliśmy mnóstwo wspaniałych miejsc za całkowitą darmoszkę. Wszyscy żałowali, że tak szybko minął czas.

Katarzyna Wlezień – kl. II Gim.