Odsłon: 1236

30 listopada uczniowie klasy V i VI brali udział w warsztatach literackich, których celem jest promocja czytania, pisania i nauczania poezji. Obejrzeli film o Światowym Dniu Poezji ustanowionym przez UNESCO. Święto to corocznie przypada na 21marca- pierwszy dzień kalendarzowej wiosny. Poznali założenia medialnej kampanii społecznej Fundacji Wisławy Szymborskiej „Niektórzy lubią poezję” będącej przedsięwzięciem ogólnopolskim. Ciekawość uczniów wzbudziły prezentacje multimedialne wierszy K.I Gałczyńskiego "Dlaczego ogórek nie śpiewa", Wisławy Szymborskiej "Kot w pustym mieszkaniu", "Nic dwa razy się nie zdarza", Czesława Miłosza "W mojej ojczyźnie", Juliana Tuwima "Czereśnie", Jana Twardowskiego "W okularach" oraz poezja śpiewana polskich poetów.

Szóstoklasiści na ten dzień przygotowali wystawkę książek. Na zajęciach korzystali także ze zbiorów Narodowego Instytutu Audiowizualnego ninateka.pl, by posłuchać, jak aktorzy czytają bajki Juliana Tuwima, Jan Brzechwy, Ewy Piątkowskiej. W dyskusji dzielili się wrażeniami, mówili o języku poezji, czytali ulubione wiersze z dzieciństwa.

Gdy przyszedł czas na zajęcia praktyczne, najczęściej padało pytanie: O czym napisać wiersz? Giełda pomysłów była niezliczona. Powstawały wesołe strofy o rodzinie, dziewczynach z klasy, ulubionych zwierzątkach oraz o życiu szkolnym. Pojawiały się także wiersze białe o ojczyźnie, przemijaniu, miłości i przyjaźni. Atmosfera na zajęciach była motywatorem do szukania poetyckiego natchnienia. Nikt nie wstydził się prezentować twórczości na forum klasy i to kilkakrotnie.

Uczniowie nabyli przekonania, że tematem poezji może być otaczająca nas codzienność. Trzeba tylko znaleźć czas i wzbudzić w sobie chęć przekazania przeżyć i uczuć.

Spotkanie zakończone zostało pytaniem: "Czym dla mnie jest poezja?" Trudności z odpowiedzią nie było. Wiersze uczniowskie znajdą się w prezentacji multimedialnej Poezjowanie czas zacząć, która będzie zamieszczone na stronie internetowej szkoły. Zajęcia przygotowały Violetta Wodzińska i Marta Jędrzejczyk.