Odsłon: 1191

W tym dniu, w naszej szkole odbyła się niecodzienna lekcja. Na zaproszenie Pani Dyrektor lekcję poprowadził pracownik Instytutu Pamięci Narodowej (IPN), z oddziału w Rzeszowie. W lekcji czynny udział wzięli uczniowie klas IV – VI z naszej szkoły podstawowej. Zostali oni podzieleni na 6 grup – w każdej grupie znajdowali się reprezentanci poszczególnych klas, aby każda z nich miała jednakowe szanse w pracy z zadaniami, przygotowanymi przez prowadzącego zajęcia.

 

Na początku wszystkie grupy otrzymały pakiet zdjęć, przedstawiających dramatyczne wydarzenia z historii najnowszej Polski. Następnie grupy otrzymały po jednym tekście źródłowym i miały do niego dopasować jedno z otrzymanych wcześniej zdjęć. Grupy z zadania wywiązały się znakomicie, choć teksty źródłowe były naprawdę trudne, a tematyka zajęć była dla nich zupełnie nowa, nie przerabiana na lekcjach. Wyznaczony przedstawiciel grupy (sprawozdawca), referował wyniki pracy swojej i kolegów. Okazało się, że zdjęcia i teksty źródłowe dotyczyły takich wydarzeń, jak: Powstanie warszawskie w sierpniu 1944 roku, Wydarzenia czerwcowe w Poznaniu 1956 roku, wydarzenia marcowe w Warszawie 1968 roku, Masakra robotników na Wybrzeżu w grudniu 1970 r., Strajki w Radomiu w czerwcu 1976 roku, ogólnopolski strajk „Solidarności’ w 1988 roku.

Prowadzący zajęcia zapytał uczniów, czy widzą jakąś wspólną cechę tych wydarzeń, widocznych na zdjęciach? Po krótkiej „burzy mózgów” padła wreszcie odpowiedź oczekiwana przez prowadzącego zajęcia. Tym wspólnym elementem pokazanym na historycznych fotografiach była biało - czerwona flaga narodowa. Po krótkiej przerwie uczniowie przystąpili znów do pracy. Teraz mieli odpowiedzieć na następujące pytania: na jakich budynkach jest umieszczana flaga narodowa, w jakie święta flaga narodowa musi być wywieszona, kiedy i w jaki sposób wyrażana jest przy pomocy flagi żałoba narodowa, gdzie jeszcze, oprócz budynków państwowych, publicznych jest wywieszana flaga narodowa. To zadanie również nie sprawiło naszym uczniom zbyt dużych trudności.

Na zakończenie zajęć każda grupa wykonała na dużym arkuszu papieru pracę rysunkową, przedstawiającą miejsce naszej flagi w naszym codziennym życiu. Po zakończonych zajęciach uczniowie długo jeszcze rozmawiali o wrażeniach, jakie na nich wywarła ta nietypowa lekcja historii.