W roku szkolnym 2021/2022 w naszej szkole została przeprowadzona innowacja czytelnicza skierowana do uczniów klas 4-8, której celem była promocja literatury i czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Do założeń należało także kształtowanie nawyków czytelniczych uczniów, rozwijanie i poszerzenie wiedzy o świecie, wspomaganie rozwoju emocjonalnego i moralnego dzieci. Uczestnicy mieli za zadanie wpisywanie oraz czytanie wybranych przez siebie książek, które to spełniały określone wymogi. Na korytarzu szkolnym stała wielka plansza podzielona na tematykę lektur. I tak znalazły się tutaj:
- W tym roku szkolnym przeczytałam książkę, która ma w tytule imię,
- W której jest więcej obrazków niż tekstu,
- Która ma okładkę w jednym z kolorów tęczy,
- Która ma w tytule więcej niż dziesięć liter,
- Autora, którego do tej pory nie czytałem,
- Która jest baśnią,
- Która ma zwierzę za bohatera,
- Której twórcami jest co najmniej dwóch autorów,
- Której akcja rozgrywa się w mieście, na wsi,
- Której bohaterem jest jakaś postać historyczna,
- Która sfilmowano,
- O problemach dzieci i młodzieży,
- Która ma więcej niż 100 stron,
- Którą mi poleci mama
Atrakcyjność zadań przełożyła się na zwiększoną częstotliwość odwiedzania szkolnej biblioteki, dzieci przeglądały półki z książkami, rozmawiały między sobą, dopytywały nauczycieli i wybierały pozycje do czytania. Wielką atrakcją był wyjazd do Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej w Dębicy. Wzięli w niej udział uczniowie klasy 4 i 5. Uczestniczyli w warsztatach plastyczno – czytelniczych „Co robią uczucia” oraz obejrzeli wystawę jubileuszową Wacława Jałowca „Smak sztuki” w Galerii Sztuki MOK w Dębicy. Dużym zainteresowaniem w klasie 4 i 5 cieszył się konkurs plastyczny „ Ilustracja do ulubionej lektury” oraz konkurs literacki – rymowanki „Dlaczego warto czytać”. Dzieci prezentowały prace na zajęciach plastyki, języka polskiego. Na godzinach wychowawczych dziewczęta i chłopcy opowiadali o swoich ulubionych książkach z domowej biblioteczki bądź wypożyczonych ze szkolnej biblioteki i tym samym zachęcały do ich przeczytania. Znalazły się lektury o tematyce sportowej, podróżniczej, detektywistycznej i młodzieżowej. Była to okazja do poznania nowych autorów i nowości czytelniczych. Uroczyste podsumowanie wyników innowacji nastąpiło 10 czerwca. Zwycięzcy otrzymali nagrody i dyplomy. Założenia innowacji zostały zrealizowane. Wśród uczniów daje się zauważyć rozbudzanie ciekawości czytelniczej, co przekłada się na kształtowanie osobowości młodego i świadomego czytelnika. Dzieci nabrały przekonania, że książka to dobry przyjaciel i nie warto wiele czasu poświęcać na gry komputerowe, siedzenie przed telewizorem i korzystania ze smartfonów.
Z uczniami pracowały Pani Violetta Wodzińska i Marta Jędrzejczyk.