header
kwiecień 2024
pwścpsn
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

gmina czarna


korzeszow

oke krakow

logomen

bip logo 2

 

 Miliardy lat temu wokół Słońca krążyła olbrzymia kula złożona z bardzo gorących skał. Skały te z czasem ostygły, lecz długo jeszcze spod wierzchniej skorupy wydobywały się gorące gazy. Utworzyły one atmosferę i chmury,

 

a zawarta w nich woda opadła na ziemię i wypełniła oceany. Wreszcie pojawiły się żywe organizmy i nasza planeta zaczęła swój żywot. W toku tych przemian planeta Ziemia otrzymała znany nam dzisiaj wygląd. Pojawiły się lasy, pustynie i sawanny. Siłą, która kształtowała krajobrazy, były wulkany i trzęsienia Ziemi, huragany i tornada. Proces przemian trwa cały czas, gdyż powierzchnię naszej planety wciąż kształtują siły wiatru, lodu i wody, a także działalność człowieka, który zaburza jej naturalną równowagę. Ludzie zmieniają klimat, zużywają bogactwa naturalne i niszczą środowisko. By pomóc Ziemi i żyjącym na niej organizmom, musimy ograniczyć produkcję skażeń, zużywać mniej energii

i zasobów naturalnych oraz przetwarzać jeszcze raz większość rzeczy, które produkujemy. Dlatego też ustanowiono 22 kwietnia Dniem Ziemi. Wtedy to wszystkie działania skierowane są na edukację ekologiczną, przede wszystkim dzieci i młodzieży, bo przecież to od nich zależeć będą dalsze losy naszej planety.

   W naszej szkole, nieco później, bo 29 kwietnia odbył się apel ekologiczny przygotowany przez uczniów pod kierunkiem Pani Anieli Dydo – nauczycielki biologii. Jak co roku, dzieci zaprezentowały scenkę rodzajową na temat niszczycielskiej działalności człowieka na Ziemi, odbył się także pokaz strojów ekologicznych. Rozstrzygnięto także konkurs recytatorski pod nazwą „O czym szumi las” przygotowany przez Panią Violettę Wodzińską. Motywem przewodnim konkursu był las. Wzięło w nim udział 11 uczniów ( 5 z gimnazjum i 6 ze szkoły podstawowej ). Na ten dzień uczniowie opracowali gazetkę tematyczną, na której wyeksponowali wiersze ozdobione malunkami nawiązującymi do ich treści. W repertuarze znalazły się m.in. wiersze Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego „W leśniczówce”, Stanisława Ciesielczuka „Las mnie zawołał”, Tadeusza Hollendra „Las”, Jerzego Kamila Weintrauba „Muzyka”, Kazimierza Przerwy-Tetmajera „W lesie”, Juliana Tuwima „Spóźniony słowik”. Za sprawą recytatorów można było odbyć podróż dorożką przez las do leśniczówki Gałczyńskiego w Praniu, posłuchać leśnej muzyki pełnej akordów uspokajającej ciszy, przekonać się o bogactwie życia, wyobrazić sobie smutek pani słowikowej. Jeden z uczestników wierszem przypomniał, jak należy zachować się w lesie, wykonując utwór „Nie trzeba w lesie kląć”. Recytacje wzbogacone uczuciem i podkładem muzycznym sprawiły, że emocje udzieliły się także i widzom. Jury oceniło występy recytatorów, biorąc pod uwagę pamięciowe opanowanie tekstu, modulację głosu i ogólny wyraz artystyczny.

Oto wyniki konkursu:

I miejsce – Ewelina Kołek ( klasa III gim. )

II miejsce – Monika Szela ( klasa II gim. )

III miejsce – Szymon Cabaj ( klasa I gim. )

 

Pozostali uczniowie zostali wyróżnieni i otrzymali dyplomy z nagrodami.

   Konkurs recytatorski upowszechnia kulturę słowa i przybliża literaturę ojczystą. Pokazuje piękno ukryte w lasach, które należy szanować, poznawać

i o które należy walczyć, by pozostało i cieszyło serca następnych pokoleń. Taka promocja kultury języka polskiego powiązana z edukacją przyrodniczą to ciekawa metoda wychowawcza.

1dd908627f94d62cdf2933b7293cd742.jpg
fcb2f0f23000e1c738af5b0176bdf26f.jpg
5093853454a9c924f3f9c6de2759468a.jpg
02887c57c1bf6cd4247be74faa4b9df1.jpg